Université Côte d'azur

ECUE Cadres théoriques pour l'expertise internationale

Code de l'ECUE : IMEEEI3

Ce cours est proposé dans 2 UE
EUR ELMI
Sciences économiques
Campus Saint Jean d'Angély
Master 2
Semestre pair
Français

PRESENTATION

Dans ce cours sont présentés:  des sujets actuels de débats/d’expertise dans le domaine de l’économie internationale/ Un cadrage factuel sur la mondialisation/ Un cadrage théorique concernant les nouvelles théories du commerce international intégrant la mobilité des facteurs, les économies d’agglomération, l’hétérogénéité des entreprises / Les implications de ces nouvelles théories  pour le conseil aux entreprises et aux territoires.

Responsable(s) du cours

Flora Bellone

Présentiel

  • 15h de cours magistral
  • 6h de travaux dirigés

PREREQUIS

Avant le début du cours, je dois ...
  • Fondamentaux en Micro-économie et Macroéconomie (L1-L2)/ Commerce International (L3) Si possible: Economie de la croissance (L2), Economie Monétaire Internationale (L3), Diagnostics et Politiques Economiques (L3) pas de prérequis

OBJECTIFS

A la fin de ce cours, je devrais être capable de...
  • Reconnaître différents types de modèles/expertises en économie internationale
  • Connaître les concepts, théorèmes et mécanismes de base en théorie économique
  • Avoir une vision claire des données historiques sur la mondialisation
  • Avoir une bonne compréhension des débats actuels en economie internationale

CONTENU

  • Lecture 1: Introduction

    International Economic Expertise: main areas/ Globalization in historical perspective/ Some History of economic though

    Presentation of Student Assignments: Debate “Pros and Cons” and Topo on an “Expertise Report”

    Complementary Readings 

  • Quizz: on Lecture 1

    Pros and Cons Debate: Has globalization brought economic convergence or economic divergence across countries?  

    Lecture 2: Globalization, industrialization, and economic growth

    Theoretical basics on the (static) gains from trade (Ricardo, HOS, Krugman) + Theoretical basics on the (dynamic) gains from trade (Solow, Romer, Grossman and Helpman) + The economic research frontier

    Complementary Readings

    Work on your Topo

  • Quizz on Lecture 3

    Pros and Cons Debate: Has globalization induced wage and job polarization within countries?

    Lecture 4: Theoretical basics (HOS again + Rybczynski Theorem, new Trade in task model) Jobs and wages polarization; Regional disparities; The new accompanying policies

    Complementary Readings:

    Work on your Topo

  • Quizz on Lecture 2

    Pros and Cons Debate: Free Trade versus Protectionism/multilateral versus bilateral trade agreements

    Lecture 3: Theoretical basics on Trade Policies (Brander and Spencer 1985, Krugman and Helpman 1985) / WTO and the Free-Trade consensus; WBG and the outward-oriented growth strategies/ 21th Century : New Trade agreements and New trade policies

    Complementary Readings:

    Work on your Topo

  • Quizz  on Lecture 4

    Pros and Cons Debate: Are Multinationals stronger than ever? Do GVCs threaten State Sovereignty?

    Lecture 5: The growth of global firms; Globalization and State Sovereignty

    Theoretical basics: Global Sourcing Helpman (2005), Global Value Chains Baldwin (2012)

  • Quizz on Lecture 5

    Pros and Cons Debate: Are SME’s , small regions and small countries able to compete on global markets?

    Lecture 6: SME’s in Globalization; Smart specialization strategies at the regional level; new competitiveness strategies by countries

    Work on your Topo

Accéder au Syllabus complet (Authentification requise)
Important
Ce syllabus n’a aucune valeur contractuelle. Son contenu est susceptible d’évoluer en cours d’année : soyez attentifs aux dernières modifications.